Do zakresu działania Referatu Planowania Przestrzennego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Inwestycji należy w szczególności:
1. W zakresie prawa budowlanego:
zadania określone w porozumieniu zawartym w dniu 3 sierpnia 1995 roku pomiędzy Kierownikiem Urzędu Rejonowego w Zamościu a Zarządem Gminy i Miasta Szczebrzeszyn, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Województwa Zamojskiego Nr 19 poz. 104 z dnia 8 sierpnia 1995 roku.
2. W zakresie gospodarki komunalnej, inwestycji i utrzymania dróg:
1) prowadzenie i koordynacja inwestycji Gminy,
2) kontrola działalności inwestycyjnej, modernizacyjnej i remontowej jednostek podległych Urzędowi,
3) przeprowadzanie okresowych analiz i sporządzanie sprawozdań z działalności inwestycyjnej i jej efektów,
4) współpraca z samorządami mieszkańców w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji z udziałem i partycypacją mieszkańców,
5) udział w przekazywaniu sieci komunalnych,
6) nadzór nad właściwym utrzymaniem urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych,
7) przygotowywanie, ogłaszanie i przeprowadzanie przetargów na projektowanie, wykonawstwo i prowadzenie nadzoru inwestorskiego,
8) wnioskowanie w sprawach zaliczania dróg do właściwej kategorii oraz zmian ich klasyfikacji,
9) planowanie i finansowanie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg lokalnych,
10) zarządzanie siecią dróg lokalnych,
11) wydawanie zezwoleń na lokalizację w pasie drogowym obiektów nie związanych z gospodarką drogową oraz na zajęcie pasa drogi gminnej,
12) prowadzenie spraw z zakresu oświetlenia ulicznego i zaopatrzenia w energię elektryczną gminnych obiektów użyteczności publicznej,
13) planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy.
14) nadzorowanie wykonywania zadań statutowych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
3. W zakresie zagospodarowania przestrzennego:
1) przygotowywanie i organizacja pracy nad sporządzaniem studium uwarunkowań i przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawachprzystąpienia do opracowania i przyjęcia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy,
2) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
3) przygotowywanie materiałów do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
4) prowadzenie dokumentacji planistycznej w zakresie planów miejscowych,
5) przygotowywanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
6) przygotowywanie projektów uchwał Rady w przedmiocie rozstrzygnięcia protestu bądź zarzutu przeciwko ustaleniom przyjętym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wyłożonym do publicznego wglądu,
7) prowadzenie aktualizowanego rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz przechowywanie oryginałów planów, w tym także uchylonych i nieobowiązujących,
8) przygotowanie decyzji o sposobie tymczasowego zagospodarowania terenu.
9) opiniowanie wstępnych projektów podziału działek stwierdzających zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego,
10) wydawanie zaświadczeń potwierdzających lokalizację działek zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego.
4. W zakresie ochrony środowiska oraz utrzymania porządku i czystości:
- udzielanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów oraz pobieranie opłat z tego tytułu,
- wymierzanie kary pieniężnej za samowolne usuwanie drzew lub krzewów,
- podejmowanie czynności zapewniających warunki organizacyjne i techniczne niezbędne dla ochrony środowiska przed odpadami,
- dbanie o utrzymanie porządku i czystości na terenie Gminy, a przede wszystkim na ulicach, placach oraz w miejscach i obiektach publicznych,
- kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska na terenie Gminy,
- organizowanie i sprawowanie opieki nad miejscami pamięci narodowej, grobami wojennymi, współpraca z organizacjami kombatanckimi w tym zakresie,
- dbanie o utrzymanie terenów zieleni miejskiej,
- organizowanie i nadzór nad zimowym utrzymaniem dróg i chodników,
- nadzór nad prowadzeniem akcji wyłapywania bezpańskich psów,
- wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną,
- przygotowywanie decyzji w sprawie odebrania właścicielowi lub osobie utrzymującej zwierzę rażąco zaniedbywane lub okrutnie traktowane i przekazywanie go do schroniska dla zwierząt albo innej osobie lub instytucji,
- przyjmowanie zawiadomień o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej u zwierzęcia i niezwłoczne przekazywanie do właściwego organu inspekcji sanitarnej.
- wydawanie decyzji o przywrócenie do poprzedniego stanu wody na gruncie,
- opiniowanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu oraz odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
- opiniowanie programów gospodarowania odpadami niebezpiecznymi,
- wydawanie zezwoleń w zakresie zbierania i transportu odpadów komunalnych.
5. W zakresie zamówień publicznych
1) prowadzenie rejestru zamówień publicznych,
2) prowadzenie dokumentacji zamówień publicznych.
4. W zakresie rozwoju gospodarczego i promocji Gminy:
1) opracowywanie projektów rozwoju gospodarczego Gminy,
2) inicjowanie przedsięwzięć gospodarczych i prowadzenie działalności informacyjnej o potrzebach i możliwościach Gminy,
3) gromadzenie informacji o Gminie i udostępnianie jej zainteresowanym podmiotom,
4) przygotowywanie i zlecanie do wykonania folderów i innych opracowań dotyczących Gminy,
5) prowadzenie spraw z zakresu pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej i funduszy strukturalnych,
sporządzanie wniosków o środki pomocowe.