Do zakresu działania Referatu Finansowego należy w szczególności:
1) sporządzanie projektu rocznego budżetu Gminy oraz przedkładanie jego w obowiązującym trybie do uchwalenia,
2) prowadzenie gminnych funduszy celowych na zasadach określonych przepisami ustaw szczególnych,
3) realizowanie planów dochodów i wydatków budżetowych, dokonywanie analiz w tym przedmiocie oraz opracowywanie wniosków w zakresie gospodarki finansowej dla Burmistrza i Rady,
4) prowadzenie ewidencji składników mienia Gminy,
5) sporządzanie sprawozdań oraz informacji opisowych dotyczących realizacji budżetu i działalności finansowej Gminy,
6) prowadzenie księgowości finansowej,
7) prowadzenie obsługi kasowej Urzędu, Ośrodka Pomocy Społecznej oraz rozliczanie się z druków ścisłego zarachowania,
8) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym, bankiem finansującym funduszami i fundacjami, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
9) przeprowadzanie kontroli gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych Gminy,
10) naliczanie i wypłata wynagrodzeń oraz innych należności związanych ze stosunkiem pracy pracownikom samorządowym oraz wykonywanie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych,
11) wykonywanie obowiązków płatnika podatku VAT
12) terminowe i zgodne z przepisami przekazywanie składek od wynagrodzeń pracowników na ubezpieczenie emerytalne, rentowe
i wypadkowe,
13) prowadzenie i załatwianie innych spraw związanych z gospodarką finansową Gminy,
14) obsługa finansowa jednostek pomocniczych gminy,
15) obsługa finansowa umowy zawartej z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa dotyczącej umów dzierżawy gruntów Agencji.
organizowanie kontroli wewnętrznej zgodnie z przepisami
o rachunkowości.